понеделник, 26 януари 2009 г.

FIAT 500 / 600

През 1955г. Фиат започва да произвежда малка градска кола наречена "Seicento" (600).Първоначално се произвеждала със задно разположен четири цилиндров двигател 633 кубика и немалките за размерите 21к.с.Колата става изключително популярна в доста части на Европа заради практичността си за времето.Произвели общо 2,604,000 бройки до 1969 г.
Колата имала хидравлични барабанни спирачки и на 4те си колела,газови амортисиори отпред и обикновени маслени отзад.Започват да слагат и 767 кубиков мотор който произвел 27к.с. и максималната скорост била 110 к/ч.
За разлика от Фиат 500 и Фолксваген "костенурка" колата имала добра вентилация и размразителна система.

Версията Фиат 600 "Мултипла" ,която побирала 6 пътника може да се каже ,че е първият миниван.
Заради големия успех на моделите 500 и 600 други автомобилостроители решават да направят "подобни" коли и на бял свят се появяват Сеат 600 ,Застава 750/850 ,която копира донякъде и Фиат 850 и най -интересния за нас Запорожец 965 .ЗАЗ произвеждат колата от 1960 до 1963г. и твърдят ,че дизайна е бил създаден в СССР.Модела на Сеат пък добива популярност в бедните страни от Африка а и не само там.Моделите се разпространяват и в почти цяла Европа включително Германия!

Поради лошите финансови условия причинени от войната през 1957г. Фиат решават да направят още една икономична кола : Фиат 500 "cinquecento".Тя е със 22 сантиметра по къса от 600 и е само 3 метра дълга.Двигателят е бил двуцилиндров оригинално 479 кубика.Колата притежавала смайващите 13к.с.
С течение на времето се появили различни модивикации.Имало и спортна версия,която се отличавала с 499 кубика и цели 21к.с. от двуцилиндровия мотор.Имала и чевена линия по цялото купе.Както и Фиат 600 ,500 също бил с 4 скоростна кутия.Което допринасяло и за икономичността ,която гонели производителите.( Иначе биха сложили кутия с 3 скорости).
Модела 500 се произвеждал до 1975г. и различните модификации включвали спортен изглед,хромирани брони,подобрени табла ,скоростен лост от пода,врати които се отварят на обратно (нарекли ги самоубиствени).Една от тях била комби и двигателят бил под мястото за багаж.

Наследника на Фиат 500 бил Фиат 126 по-известен тук като Полски Фиат.В Италия се произвеждал до началото на 80-те години отново с двуцилиндров двигател ,но с малко по голяма кубатура и малко видоизменено купе.В Полша ,обаче,където мъникът придобива огромна популярност се произвежда чак до 2000г.!През 90те Фиат произвеждат вече доста по съвременните Чинкуеченто и Сейченто ,които отново са за града,но с доста по големи възможности и с доста нови технологии.През тези години поляците копират някои от идеите от тези два модела що се отнася до двигател,окачване и ауспух система( слагат катализатор през 1994г.) но не пипат нищо по оригиналния дизайн от 1975г.
500 и 600 всъщност не били първите малки коли в Европа.Преди тях Фиат произвежда Тополоно( малка мишка) ,който се водел микрокола за двама.Развитието на 600 било следното:Фиат 850 ,Фиат 127( които били нещо като първите хечбек),Фиат Уно и Фиат Пунто.Как е било при 500 :Фиат 126,Фиат Чинкуеченто,Сейченто.През 2004 Излиза концептуален модел на 500 По случай 50 години от създаването на оригинала.До тогава хората изобщо не са забравили модела от 50те и снимките го доказват:





























През 2007 започва производството на новия 500 като следващата година е избран и за кола на годината.Той е компактен, стилен с много екрсти:7 еърбега сериино при всички модификации,АBS и други системи за сигурност , радио със всички нови технологии,навигация и т.н.

Двигателите са от ново поколение . Икономични ,но същевременно много гъвкави като стигат до 100км за средно около 11сек. Въпреки ,че е малка тя се води 4 места и при Европейския тест за сигурност получава пълните пет звезди .
Фиат започват да произвеждат и Abarth версия на 500 с много екрси ,спортно окачване и избор от два двигателя с турбо :Аbarth със 133к.с. и Abarth SS със 160к.с.
Може би за някои учудващо Фиат неможе да смогне на поръчките за модела 500 в някои страни.Продажбите общо надминават 200 000 като модела все още не се предлага в някои големи автомобилни пазари,какъвто е примерно Англия.

Няма коментари: