Не се бойте – елате, елате!..
На входа сме на едно наистина необикновено място. За някои то е чистилище от греховете, за други божествен олтар за молитви, а за трети - обичайна сграда, изрисувана от еретични иконописци. Вярващият само в светата парица чужденец се озовава в малката трикорабна базилика, събрала ликовете на над 460 библейски и местни герои.
На входа сме на едно наистина необикновено място. За някои то е чистилище от греховете, за други божествен олтар за молитви, а за трети - обичайна сграда, изрисувана от еретични иконописци. Вярващият само в светата парица чужденец се озовава в малката трикорабна базилика, събрала ликовете на над 460 библейски и местни герои.
Заповядайте в черквата “Св. Теодор Тирон и Теодор Стратилат”, намираща се в село Добърско, на 17 километра от Банско. Църквата е построена през 1614 г., но съдейки по надписа на плочата, вкопана в пода пред олтара, може да се предположи, че годината на строителство е 1122. Селското предание реди, че първите заселници са били ослепените след битката в Беласица през 1014 г. Самуилови войници. След поражението те се насочват към Рилския манастир, но по пътя ги застига люта зима. Много от тях са останали в мястото на сегашното село Добърско. Те намират изцеление в лечебната вода, която днес извира в двора на средновековната черква. От изворчето е лекувал очите си и св. Климент Охридски.
В черквата няма и сантиметър стена, който да не е изографисан. Прави впечатление, че свети Георги и свети Димитър са изрисувани само тук и в Атон в цял ръст, а не на кон, както сме свикнали да ги виждаме. Образите на светци при норма от 4-5 за храм, тука са 30. Това не се среща никъде на друго място, немеят и самите иконографи. Според тях обаче хипотезата, че художникът е бил жена засега не се потвърждава. По онова време всички зографи са били мъже.
Който и да е авторът обаче, той вече е блажен в очите на уфолозите тъй като е изобразил Христос като астронавт. Нека вникнем в детайлите на тази икона, заради която изманахме целия този път. На един от стенописите Исус седи в нещо, което поразително прилича на високотехнологичен летящ апарат. С негова помощ божият син се въздига над земята, а под нозете му се виждат очертанията на атмосферата и стратосферата. Много точно са изографисани аеродинамичните форми на летателния апарат. Няма как и да не ви смаят и стенописите защото изглеждат, че все едно са рисувани вчера. А в храма дори не е правена реставрация.
В идеално състояние е и другата уникална икона от сюжетната линия бог-астронавт - “Божието възкресение”. На нея Христос слиза в Ада и възкресява мъртвите. Той поема към повърхността в космическа капсула, подобна на тази, с която астронавтите се връщат на земята… Приковах ли вашето внимание? Останете още малко с мен в храма – за да се опитаме да си обясним символиката на тези чудати икони… Който и да е авторът обаче, той вече е блажен в очите на уфолозите тъй като е изобразил Христос като астронавт. Нека вникнем в детайлите на тази икона, заради която изманахме целия този път. На един от стенописите Исус седи в нещо, което поразително прилича на високотехнологичен летящ апарат. С негова помощ божият син се въздига над земята, а под нозете му се виждат очертанията на атмосферата и стратосферата. Много точно са изографисани аеродинамичните форми на летателния апарат. Няма как и да не ви смаят и стенописите защото изглеждат, че все едно са рисувани вчера. А в храма дори не е правена реставрация.
От векове се прокрадват някакви паракосмически версии за ореола около сина божи. Причината е, че това сияние, наречено още мандорла, заема различни форми - кръгла, елипса. Това в никакъв случай обаче не е нещо ексцентрично или против канона, на мнение са теолозите. Според тях, облаците на светиите също често се взимали за летящи чинии.
От друга страна е немислимо човек, който се е занимавал само с религиозни писания, да е имал хал-хабер понятие от аеронавтика. Но пък кой знае?
Излизаме от входа на черквата “Св. Теодор Тирон и Теодор Стратилат”, запалили свещ за здраве, за да се завърнем от началната си точка на нашето пътешествие - толкова непросветени, колкото и преди да направим това пътешествие, но сега сме някакси по-близко до Бог.
Излизаме от входа на черквата “Св. Теодор Тирон и Теодор Стратилат”, запалили свещ за здраве, за да се завърнем от началната си точка на нашето пътешествие - толкова непросветени, колкото и преди да направим това пътешествие, но сега сме някакси по-близко до Бог.
Няма коментари:
Публикуване на коментар