петък, 9 януари 2009 г.

ХРИСТОС ВЪЗКРЪСВА В СЕЛО ДОБЪРСКО, ИДВА СЪС СОВАЛКА

Най-сетне е дошъл Страшният съд – мъртвите възкръсват от гробовете си… Не, това не е сън – истина е, истина Ви думам. Последвайте ме в едно тайно царство – за да съпреживеете с мен небесните сюжети на Възкресението.
Не се бойте – елате, елате!..
На входа сме на едно наистина необикновено място. За някои то е чистилище от греховете, за други божествен олтар за молитви, а за трети - обичайна сграда, изрисувана от еретични иконописци. Вярващият само в светата парица чужденец се озовава в малката трикорабна базилика, събрала ликовете на над 460 библейски и местни герои.
Заповядайте в черквата “Св. Теодор Тирон и Теодор Стратилат”, намираща се в село Добърско, на 17 километра от Банско. Църквата е построена през 1614 г., но съдейки по надписа на плочата, вкопана в пода пред олтара, може да се предположи, че годината на строителство е 1122. Селското предание реди, че първите заселници са били ослепените след битката в Беласица през 1014 г. Самуилови войници. След поражението те се насочват към Рилския манастир, но по пътя ги застига люта зима. Много от тях са останали в мястото на сегашното село Добърско. Те намират изцеление в лечебната вода, която днес извира в двора на средновековната черква. От изворчето е лекувал очите си и св. Климент Охридски.
В черквата няма и сантиметър стена, който да не е изографисан. Прави впечатление, че свети Георги и свети Димитър са изрисувани само тук и в Атон в цял ръст, а не на кон, както сме свикнали да ги виждаме. Образите на светци при норма от 4-5 за храм, тука са 30. Това не се среща никъде на друго място, немеят и самите иконографи. Според тях обаче хипотезата, че художникът е бил жена засега не се потвърждава. По онова време всички зографи са били мъже.
Който и да е авторът обаче, той вече е блажен в очите на уфолозите тъй като е изобразил Христос като астронавт. Нека вникнем в детайлите на тази икона, заради която изманахме целия този път. На един от стенописите Исус седи в нещо, което поразително прилича на високотехнологичен летящ апарат. С негова помощ божият син се въздига над земята, а под нозете му се виждат очертанията на атмосферата и стратосферата. Много точно са изографисани аеродинамичните форми на летателния апарат. Няма как и да не ви смаят и стенописите защото изглеждат, че все едно са рисувани вчера. А в храма дори не е правена реставрация.
В идеално състояние е и другата уникална икона от сюжетната линия бог-астронавт - “Божието възкресение”. На нея Христос слиза в Ада и възкресява мъртвите. Той поема към повърхността в космическа капсула, подобна на тази, с която астронавтите се връщат на земята… Приковах ли вашето внимание? Останете още малко с мен в храма – за да се опитаме да си обясним символиката на тези чудати икони…

От векове се прокрадват някакви паракосмически версии за ореола около сина божи. Причината е, че това сияние, наречено още мандорла, заема различни форми - кръгла, елипса. Това в никакъв случай обаче не е нещо ексцентрично или против канона, на мнение са теолозите. Според тях, облаците на светиите също често се взимали за летящи чинии.
От друга страна е немислимо човек, който се е занимавал само с религиозни писания, да е имал хал-хабер понятие от аеронавтика. Но пък кой знае?
Излизаме от входа на черквата “Св. Теодор Тирон и Теодор Стратилат”, запалили свещ за здраве, за да се завърнем от началната си точка на нашето пътешествие - толкова непросветени, колкото и преди да направим това пътешествие, но сега сме някакси по-близко до Бог.

Няма коментари: